BASIN ODASI

Ekonomik sıkıntılar mobilya üreticisini güçlendiriyor

Türkiye'ye 2019’da 3,6 milyar dolar döviz kazandıran, 2,7 milyar doların üzerinde dış ticaret fazlası veren mobilya sektörü, 4-8 Mart’ta Modeko Uluslararası İzmir Mobilya Fuarı'nda büyük bir buluşmaya sahne oluyor.


Ege Mobilya Kağıt ve Orman Ürünleri İhracatçıları Birliği, Modeko Fuarı kapsamında, "Mobilya İhracatçıları Sektör Buluşması"na ev sahipliği yaptı.


İdlib saldırısının ardından ödül töreni iptal oldu


Ege Mobilya Kağıt ve Orman Ürünleri İhracatçıları Birliği Başkanı Cahit Doğan Yağcı, konuşmasına İdlib’teki terör saldırısına değinerek başladı, “Hain saldırıda şehit olan askerlerimizin derin üzüntüsü içerisindeyiz. Bu nedenle ihracatçılarımızın başarılarını taçlandırmak için düzenlemeyi öngördüğümüz ödül törenini üzülerek programdan çıkarmak durumunda kaldık.” dedi.


Modeko’ya yoğun katılım


Yağcı, Çin’deki coronavirüsün dünyaya hızla yayıldığını, 300’e yakın fuarın iptal edildiğini ama Türkiye’nin şanslı ülkelerden biri olduğunu söyledi.


“31. Modeko fuarı ziyaretçilerine kapıları açtı. Değişik şehirlerden 327 firma katılım gösteriyor. Farklı noktalardan her gün artarak gelen yabancı ziyaretçilerimiz olacak. Ticaret Bakanlığı kanalıyla gerçekleştirdiğimiz alım heyetlerine büyük destek veriyoruz. Fas, Özbekistan, Bosna Hersek’ten alım heyetlerimiz var. Katılımcılarımız umarım güzel işlere imza atarlar, siparişler alırlar.”


Üniversiteler Modeko’da


Fuar organizasyonuna ilave katkıda bulunmak için üniversitelerle irtibata geçtiklerini ve tasarımla ilgili hocaları davet ettiklerinden bahseden Cahit Doğan Yağcı, “Ege Üniversitesi meslek yüksekokulu, Ekonomi Üniversitesi, Yaşar Üniversitesi ve İzmir Yüksekteknoloji Enstitüsünü’nün tasarım bölümlerini davet ettik. Ege İhracatçı Birlikleri olarak bir stant açmaya tasarımla ilgili faaliyetlerde bulunmaya karar verdik. Bugün başlayan aktiviteler 3 gün sürecek, her gün ayrı hoca gelip tasarımla ilgili sorularınızı cevaplandıracak.” diye konuştu.


Üniversite sanayi işbirliği kuvvetleniyor


Yağcı, Türkiye’nin büyümesini sürekli kılmak için ihracatın sürekli artmasını, pazarların ve ürünlerin çeşitlendirilmesi gerektiğini anlattı.


“Sürekli katma değeri yüksek ürün ihracatından bahsediyoruz. Bunun için tüm alt sektörlerimize düşen çok görev var. Tasarım ve markalaşmaya büyük önem veriyoruz. Göreve geldiğimizde sektörle ilgili özellikle mobilyada eğitimli eleman konusunda ciddi açıklar vardı. Meslek okullarında burslar verdik. Üniversitelerin tasarım bölümleriyle işbirliği yaparak öğrencilere bu mesleği sevdirmeye çalışıyoruz. Üniversitelerle işbirliği yapamazsak sanayiye olan katkımızda iddialı olamayız. Ancak üniversitelerle işbirliğinin sonucunda sektöre daha çok katkımız olacak.”


Torbalı Mobilya OSB’de sona doğru


Cahit Doğan Yağcı, Karabağlar’ın kentsel dönüşüm içerisinde olduğunu, mobilya sektörünün burada sıkıştığını, İzmir dışında yeni bir bölgeye geçmesi gerektiğini yineledi.


“İzmir’in gündemine Torbalı Organize Sanayi Bölgesinin bitişiği arazide Torbalı OSB’nin ikinci kısmı olarak Mobilya Organize Sanayi Bölgesi kurulmasını taşıdık. Fikir İzmir Ticaret Odası, Ege Bölgesi Sanayi Odası, Torbalı Belediyesi, Torbalı Ticaret Odası tarafından destek buldu. Müracaatlar alındı, çalışmalar devam ediyor. İhracat açısından son derece önemli. 590 bin metrekarelik alan için 64 firma başvurdu. Şu anda 390 bin metrekare alan sağlanabiliyor. Mevcut alanın neredeyse yüzde 50 fazlası bir talebin oluştuğunu görüyoruz. Bu da bize sektör için mobilya organize sanayi bölgesi ihtiyacının önemini ortaya koyuyor. Showroomların olduğu, mobilya ile ilgili eğitim kurumlarının bulunduğu, yurtiçi ve yurtdışından gelen müşterilerimizi gönül rahatlığıyla ağırlayabileceğimiz bir yer olacak. Yabancı geldiği zaman alternatif görmek ister, çok sayıda firmayı görmek ister bunu sağlarsak daha çok yabancı gelir.”


Sektöre çağrı: Nürnberg’e Hannover’a hangi ülkeden direk uçak var?


Yağcı, Egeli mobilya sektörüne, “Buradaki fuara mutlaka katılmamız gerektiğini bilmemiz lazım, imtina edenler var. Üzerinize düşeni yapın.” diyerek seslendi.


“Eğer biz bu katılımı gösterirsek, yurtdışına 500-600 katılımlı bir fuar yapıyoruz mesajını verirsek yabancılar gelir. Gelen yabancıların hepsinin uçak biletlerini ve konaklamalarını biz sağlıyoruz. Gereğini yapalım ondan sonra şikayet edelim, biz kendimize bakalım. İzmir’e direk uçak yokta bunun için olmuyor diyorlar kabul etmiyorum. Geçen sene Modeko fuarına 307 firma, İnegöl fuarına ise 184 firma katıldı. İnegöl fuarına gelen ziyaretçi sayısı 16 bin 480. Modeko’ya ise 14 bin 800 civarında firma geldi. Bu İnegöl’deki sektör temsilcilerinin güçlü işbirliğinin sonucudur. Nürnberg’deki gıda fuarına bakın. Hangi ülkelerin Nürnberg’e direk uçağı var? Hannover’a kaç ülkeden var? Dünyanın en büyük fuarı 476 bin metrekare. Çoğu ülkeden uçakta yok. Bu mazeretin arkasına sığınmayalım sektör olarak üzerimize düşeni yapalım. Biz üzerimize düşen görevi yaparsak ilerde direk uçuş da olacaktır.”


Selüloz üretimi Türkiye’de yapılmalı


Ege Mobilya Kağıt ve Orman Ürünleri İhracatçıları Birliği’nin 2019’da %9,2’lik artışla 692,8 milyon dolar ihracat gerçekleştirdiğini açıklayan Yağcı, en büyük payın 458 milyon dolarla kağıt sektörü olduğunu söyledi.


“Kağıt sektöründe selüloz üretimi olmadığı için 4,5 milyar dolarlık selüloz ithalatı var. Kağıt olarak Türkiye’nin ihracatı 2,2 milyar dolar. Büyük oranını bizim firmalarımız gerçekleştiriyorsa da kağıt sektöründe ciddi bir cari açık veriyoruz. Kağıt ve selülozla ilgili plantasyon yapılmalı, selüloz üretiminin Türkiye’de yapılması teşvik edilmeli. Sektör kurulu bir üyemiz 4,5 milyar yerine 800 milyon dolarla ham maddeyle biz hallederiz dedi. Orman Genel Müdürlüğü ve bakanlarımızla yaptığımız görüşmelerde dile getiriyoruz.”


Ekonomik sıkıntılar üreticiyi ihracata yöneltiyor


Yağcı, Ege bölgesinin defnede yüzde 95, kekikte yüzde 65’le en büyük ihracatçı konumunda olduğunu anlatarak, “Sürdürülebilir olarak artırılması için plantasyon yapılmalı, köylülerin eğitilmesi lazım. Bakanlığımızın desteğini bekliyoruz.” dedi.


Ege Bölgesi’nin 181 ülkeye ihracat yaptığını, Türkiye mobilya, kağıt, orman ürünlerinde ise 212 ülkeye ihracat yapıldığını anlatan Cahit Doğan Yağcı şöyle konuştu:


“Son derece iyiyiz ama yeterli değil. İhracat potansiyelini artırmaya devam etmeliyiz. 2019 yılında yüzde 10’luk artış sağladık. Üç sektör arasında en başarılısı mobilya sektörü yüzde 13’le 167 milyon dolara geldik. Ekonomik sıkıntılar üreticimizi ihracata yöneltiyor. Çin’deki virüs nedeniyle mobilya fuarı gerçekleşemiyor boşluk oluştu. Türk mobilyacıları olarak kalitemizle, Ar-Ge’yle, tasarımımızla, rekabetçi fiyatımızla doldurmak için fırsat. Kendimizi göstermemiz için imkan.”


İtalyan ithalatçılar: Düşük fiyat yüksek kalite


Cahit Doğan Yağcı, İtalya'dan gelen mobilya alım heyetiyle Ege Bölgesi'nde faaliyet gösteren 20

firmanın Şubat’ta yaptığı ikili iş görüşmelerini hatırlattı.


“Mobilyada en çok ihracat yaptığımız ülkeler Libya, Almanya, Irak, Suudi Arabistan, Hollanda. Kağıtta İran, Mısır, İngiltere, Fas, Tunus. Orman ürünlerinde Ege Serbest Bölge, ABD, Almanya, Vietnam, Fransa. Alım heyetleriyle ilgili çalışmalar devam ediyor. Şubat başında İtalya’dan bir alım heyeti getirdik. Alım heyetinde bir danışman vardı, görevi sektörle ilgili rapor hazırlayıp, Ege’deki mobilyacıların kapasiteleri, kalite anlayışı ve sürekliliği konusunda bilgi toplamaktı. İlk geldikleri gün imajı sorduğumuzda “düşük fiyat düşük kalite” demişti söylem değişti “düşük fiyat yüksek kalite” oldu. Ege bölgesinde yüksek kalitede üretim yapılıyor. İtalya içinde biz bir pazar olarak son derece önemli konumdayız. Modeko’da da Fas, Bosna Hersek, Özbekistan’dan alım heyeti getirdik.”


2020 ihracat hedefi yüzde 10 artış


İhracatı artırmak için şuan gündemde 30 firmanın başvurduğu bir URGE projesi olduğundan bahseden Yağcı, ay sonuna kadar kararın verileceğini açıkladı.


“Firmalar belli eğitimlerden geçirdikten sonra uluslararası rekabete açık halde ihracatı destekleyeceğiz. İzmir kalkınma ajansıyla yapılan MOBİNT projesi e-ihracatla ilgili. E-ihracatta demonte edilen ürünlerin ihracatı çok daha önemli. Firmalar açısından önemsiyorum. 2020 ihracat hedefimiz bu senede asgari yüzde 10 artış hedefliyoruz sektörlerdeki bu heyecan ülkedeki ekonomik sıkıntılarında verdiği şeyle yükselecektir. Cari açığa katkısı olması açısından İstanbul çok önemli rol oynayacaktır.”


160 milyon dolardan 3 milyar 481 milyon dolara çıktı


Mobilya, Kağıt ve Orman Ürünleri Sektör Kurulu Başkanı Ahmet Güleç, 180 ülkeye Türk mobilyasının satıldığını, 2000 yılından bu yana sektörün gelişme kaydettiğini açıkladı.


“2000 yılında 160 milyon dolar mobilya satıyorduk karşılığında 280 milyon dolar mobilya ithalatımız var. Bugün 3 milyar 481 milyon dolara ulaştı. Karşılığında 500-600 milyon dolar ithalatımız var. Geçen sene Ocak-Şubat’ta 500 milyon dolar ihracatımız vardı. Bu sene Ocak-Şubat ayı 581 milyon dolar ihracatı yakaladık. Yüzde 16,5 civarında fazlalığımız var. Mobilya, kağıt ve orman ürünlerinde toplamda 5,5 milyar dolar ihracatımız var. Ocak-Şubat satışımız geçen sene 800 milyon dolardı, bu sene 900 milyon dolar.”


İzmirli mobilyacılar katma değerli ürün satıyor


Çin dışarıda bırakıldığında dünyada mobilya üretiminin yüzde 51’ini gelişmiş ülkelerin ürettiğini anlatan Güleç şunları söyledi:


“ABD, İtalya, Almanya ve İsviçre mobilya üretiyor. Hiçbir zaman bırakmıyorlar. Mobilyanın bir geleceği var, istihdam dostu bir sektör. Şuan yüzde 20’lerden fazla genç işsizlik sorunu yüzünden insanların kaygıları var. Mobilya sektörüne iç mimar, mekanikçi, muhasebeci, dış ticaret işi yapan arkadaş, finansçı da lazım. Türkiye bir mobilya ülkesi. Mobilya sadece bugün İstanbul İzmir, İnegöl ve Kayseri’de üretilmiyor, 61 vilayette üretiliyor. İzmir mobilya üretilebilir bir şehir, mobilya tasarlayabilen bir şehir. İhracat fiyatları Türkiye ortalamasının üstünde. Buda demek ki İzmirli mobilyacılar tasarlıyor, katma değerli satıyor.”


Zirveye doğru


Güleç, ihracatçı birlikleri, dernekler ve firmaların ortak etkinliklere destek vermesi gerektiğini, “Bir arada olmanın gücünden istifade etmemiz lazım.” diyerek altını çizdi.


“İzmir’de üniversitelerde endüstriyel tasarım öğrencileri hocaları bir şeyler yapmak istiyorlar. İzmir’den mobilyacı, iş adamı olarak üniversitelere girmemiz lazım istifada etmemiz lazım. Dünya mobilya ihracat sıralamamız 12. sıraya yükseldi. Çok kısa bir sürede 10 milyar dolar ihracatla ilk beşe gireceğiz. Coronavirüs meselesinde başarı yakalarsak birliklerimizle iş modeli geliştireceğiz daha hızlı hikayelendireceğimiz fuarlar organizatörlerimizle iş birliği yaparak yeni iş modelleri yapacağız.”


Toplantıya Ege Demir ve Demirdışı Metaller İhracatçıları Birliği Başkanı Yalçın Ertan, Ege Hububat, Bakliyat, Yağlı Tohumlar ve Mamulleri İhracatçıları Birliği Başkanı Mustafa Terci, Ege Yaş Meyve Sebze İhracaçıları Birliği Başkanı Hayrettin Uçak katıldı.


En iyi stant yarışması


Aynı zamanda Ege Mobilya Kağıt ve Orman Ürünleri İhracatçıları Birliği Modeko Fuarı kapsamında en iyi stant tasarım yarışması düzenledi. Fuara katılan 317 firma içinden Nest, Eralp, Baymod, Baymod, Lucente, Ofismod, İmaj firmaları ödül aldı.